۱۴۰۳/۰۷/۰۹

۱۲:۲۵

رییس موسسه تحقیقات فنی مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» بررسی کرد؛

پیگیری «نان کامل» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

با توجه به نقش کلیدی نان در سبد غذایی مردم کشور ما، غنی‌سازی و تولید «نان کامل» در دستور کار موسسات تحقیقاتی وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است. دهقانی سانیچ، یکی از مسئولان و متولیان این پروژه در کشور است، که در گفت‌وگوی حاضر، ابعاد این موضوع را تبیین می‌کند.
کد خبر: ۳۵۵۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ موسسه تحقیقات فنی مهندسی یکی از مجموعه‌های توانمندی است که در زمینه نان کامل صاحب دانش و فناوری به‌شمار می‌رود و در کشور نقش‌آفرین است. این موسسه یک پایلوت آزمایشی هم در این حوزه راه‌اندازی کرده، تا با تقویت ظرفیت‌ها و رفع چالش‌ها، در فازهای بعدی به تجاری‌سازی و گسترش و تعمیق موثرتر این فناوری در سراسر کشور بپردازد. مسئول این موسسه در گفت‌وگوی تفصیلی با «اقتصاد معاصر»، موضوع نان کامل را بررسی کرده است.

 

اقتصاد معاصر: می‌خواهیم آخرین نگاه و تحلیل شما را نسبت به این موضوع بدانیم. وضعیت کلی این موضوع به چه صورت است؟ چه پیشنهادها و راهکار‌هایی برای تسریع روند وجود دارد؟ چه قوانین و راهبرد‌ها و ظرفیت‌هایی وجود دارد که می‌توانیم آنها را عملیاتی کنیم؟ با چه چالش‌هایی روبه‌رو هستیم؟ 

 

سال‌هاست سازمان تات موضوع نان را از جهت کیفیت افزودنی‌ها، مکمل‌ها و غیره دنبال می‌کند و نه‌تنها موسسه فنی مهندسی، بلکه سایر موسسات این سازمان نیز در این راه می‌کوشند؛ بطورخاص موسسه فنی مهندسی از ۵ سال گذشته روی موضوع نان کامل کار می‌کند. انگیزه اصلی این موضوع این است که می‌خواهیم نان‌هایی با کیفیت بهتر در اختیار مردم قرار بگیرد. در سال گذشته مصوبه‌ای وجود داشت که کل استان‌ها را ملزم به کار بر روی نان کامل می‌کرد تا نان کامل در کشور جا بیفتد.

 

امسال بر اساس تجربیات موسسه تحقیقات فنی مهندسی و همچنین نگاهی که ریاست محترم سازمان تات دنبال می‌کرد، موضوع نان کامل در جایگاه یکی از دستورالعمل‌های اصلی قرار گرفت. این موضوع از فروردین ماه آغاز شد و جلسات متعددی در استان‌های مختلف برگزار شد. بطور مشخص در استان البرز تلاش بسیارزیادی جهت پیشرفت این موضوع انجام شد. در استان خراسان رضوی نیز به سبب اینکه بیشترین تمرکز تحقیقات ما در آن استان است، این موضوع دنبال شد. همینطور از سال گذشته بحث نان کامل وارد استان خوزستان و بخصوص شهرستان دزفول شده است. در آن شهر با فرمانداری و دستگاه‌های مختلف جلساتی برگزار شد تا بتوانیم این موضوع را جلو ببریم. پس از آن در استان‌های آذربایجان غربی، فارس، قزوین و سمنان نیز ورود پیدا کردیم تا بتوانیم آنچه داریم را در اختیار تولیدکنندگان و نانوایی‌ها قرار دهیم.

 

اقتصاد معاصر: برای انتقال دانش فنی موسسه هم برنامه‌ریزی شده است؟

 

یک ماه پیش متنی را با امضای آقای دکتر خیام - مسئول سازمان تات - تهیه کردیم و به همه سازمان‌های جهادکشاورزی اعلام کردیم که نان کامل در دستور کار موسسه تحقیقات فنی مهندسی قرار گرفته و این موسسه آمادگی دارد تا دانش خود را در اختیار استان‌ها قرار دهد؛ همچنین اعلام کردیم که استان‌ها باید زمینه‌سازی لازم را انجام دهند تا بتوانیم این دانش را به اشتراک بگذاریم. در استان‌هایی مثل خراسان رضوی، اصفهان، فارس و البرز جلساتی با شورای نان استان‌ها داشته‌ایم. در سازمان جلسه‌ای برگزار کرده و تمام دست‌اندرکاران نان را دعوت کردیم تا به آنها بگوییم که نان کامل، نانی است که خاصیت بیشتری نسبت به نان معمولی دارد. یعنی انرژی کمتری دارد، ولی پروتئین بیشتری دارد و از نظر چربی هم، درصد چربی کمتری دارد. همچنین از نظر خاکستر، میزان خاکستر نان کامل بیشتر است. شاید مهمترین نکته فیبر باشد. فیبر رژیمی به سلامت جامعه و طول عمر در جامعه کمک می‌کند. از نظر مواد مغذی نیز نان کامل، مواد مغذی بیشتری دارد؛ بنابراین در نهایت از خاصیت بهتری برخوردار است. در کل کاهش بیماری‌های قلبی و عروقی، کاهش ابتلا به سرطان دستگاه گوارش، کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲، کمک به کارکرد طبیعی دستگاه گوارش، حفظ وزن در محدوده طبیعی و شاخص قندی پایین جزو شاخصه‌های نان کامل است. گمان می‌کنم در بسیاری از استان‌ها نسبت به بهتر بودن نان کامل اشراف کلی پیدا شده، ولی هنوز اعداد و ارقام را خیلی نمی‌دانند. 

 

موسسه تحقیقات فنی مهندسی در این راستا پوستر‌هایی آماده کرده و در هر جایی که جلسه‌ای برگزار می‌کنیم، آن پوستر‌ها را نصب می‌کنیم تا هر کسی به آن سازمان مراجعه می‌کند از مزیت‌ها و خاصیت‌های نان کامل آگاه شود ولی در کل سرعت جریان‌سازی برای تولید نان کامل در استان‌ها کم است. احتمالا دلیل اصلی آن بحث «قیمت‌گذاری» است. وقتی نان کامل می‌شود، قطعا با افزایش قیمت روبه‌رو می‌شود ولی ما تردیدی نداریم که مردم این نان قیمت بالا را به‌خاطر سلامت خود خریداری می‌کنند. در برخی از استان‌ها مثل البرز، خراسان رضوی و مرکزی به راهکار‌هایی دست یافته‌اند و به برخی نانوایی‌ها اعلام کرده‌اند که اگر نان کامل بالایی تولید کنند، بازرسی به آنجا سر نمی‌زند؛ بنابراین می‌توانند با قیمت بالاتری که توسط استانداری تعیین شده، نان کامل را در اختیار مردم قرار دهند و در حال تلاش برای جریان‌سازی هستند.

 

اقتصاد معاصر: آقای دکتر، همه استان‌ها آرد کامل در اختیار دارند؟

 

این هم یک چالش مهم است؛ استانی مثل خوزستان که آرد کامل تولید می‌کند، این آرد را در اختیار داشته ولی مابقی فرآیند را طی نمی‌کند و از سوی دیگر استانی مثل البرز یا اصفهان آرد کامل ندارند ولی مابقی پروسه را برای تولید نان کامل دنبال می‌کنند؛ بنابراین این موضوع باید در داخل کشور یکسان‌سازی شود و همه استان‌ها از آرد کامل برخوردار باشند. یکی دیگر از مسائلی که در سازمان‌های جهاد کشاورزی و استانداری‌ها با آن مواجه بودیم، این بود که آنها مدعی بودند بخش کشاورزی آرد کامل تولید نمی‌کند؛ ولی در همان جلسات، سیلودار‌ها مدعی بودند که این موضوع صحت ندارد و ما آرد کامل داریم و اگر استانی اعلام نیاز کند می‌توانیم آرد کامل در اختیارش قرار دهیم؛ بنابراین می‌بینید که در استان‌های مختلف با مسائل مختلفی در رابطه با تولید آرد کامل یا نان کامل روبه‌رو هستیم.باید سیلو‌هایی جهت تولید آرد کامل مشخص شوند؛ این نکات می‌توانند به جریان‌سازی و تولید نان کامل در استان‌های مختلف کمک کنند. 

 

اقتصاد معاصر: آیا همین ارقام گندم کشور، مواد مغذی کافی برای تولید آرد مرغوب و نان کامل در اختیار مردم می‌گذارد؟ این موضوع نیاز به اصلاح ندارد؟ 

 

نکته خوبی است. برای تولید نان کامل نیازمند تولید گندم‌هایی با کیفیت بالاتر هم هستیم؛ بنابراین لازم است که موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر به معرفی گندم‌هایی از جنس آرد کامل به استان‌های مختلف اقدام کند. ما نیازمند این موضوع هستیم که کم‌کم در نوع گندم‌های خود، از بعضی از شاخص‌ها فاصله بگیریم و بیشترِ شاخص‌های آرد کامل را در نان دنبال کنیم و ترکیب گندمی که در استان‌ها تولید می‌شود به سمت درصد بیشتری از آرد کامل برود. اگر این مسائل مرتفع شوند، گمان می‌کنم سرعت بیشتری در مسیر رسیدن به آرد کامل خواهیم داشت.

 

اقتصاد معاصر: مساله دیگرِ بحثِ تولید نان این است که آیا نانوایی‌ها برای این کار دانش کافی دارند یا خیر؟ 

 

جلساتی که با استانداری‌ها و مسئولان خبازی‌ها داشتیم این‌گونه نشان می‌دهد که آنها مدعی هستند نانوایی‌هایی داریم که فرآیند و پروسه تولید نان کامل را می‌دانند ولی ضد و نقیض‌گویی‌هایی که در جلسات با آن روبه‌رو بودیم، نشان‌دهنده این موضوع بود که آنها نیز نیاز به آموزش دارند؛ بنابراین اعلام کردیم که موسسه تحقیقات فنی مهندسی آمادگی دارد که اگر استان‌هایی بتوانند ۱۰ یا ۱۵ نانوایی که حاضر به تولید نان کامل در آن استان هستند را شناسایی کنند، ما همکاران خود را به آن استان‌ها می‌فرستیم تا فرآیند و دانش تولید نان کامل را با آنها به اشتراک بگذارند. مشخصا با استان‌های البرز، خوزستان، آذربایجان غربی و فارس مکاتبه کرده‌ایم و قرار بر این است که فرآیند را دنبال کرده و پس از یک ماه به ما اعلام کنند تا این دوره آموزشی را برگزار کنیم.‌

 

می‌بینید که یک هم‌افزایی خوب اتفاق افتاده تا این موضوع شکل بگیرد ولی در رابطه با آن مسائلی که به عنوان چالش مطرح کردم، نیازمند این نکته هستیم که دستگاه‌های بالادستی و کسانی که با استانداری‌ها و سیلو‌ها ارتباط دارند، با ما همراه شوند تا بتوانیم در سال آینده شاهد نانوایی‌هایی باشیم که در کشور نان کامل تولید می‌کنند.

 

اقتصاد معاصر: دغدغه‌های جنابعالی نشان می‌دهد که رسانه ملی، اصحاب رسانه و خبرگزاری‌ها می‌توانند خیلی به فرهنگسازی و مطالبه‌گری نان کامل توسط مصرف‌کننده و مردم از دولت و تولیدکننده کمک کنند و این مسیر را هموار کنند؛ زیرا اگر متقاضی وجود داشته باشد، سیستم خود‌به‌خود به سمت تولید این نان می‌رود؛ گمان می‌کنم رسانه‌ها باید کمک زیادی انجام دهند. یک موضوع دیگر آقای دکتر؛ در گزارش‌های موسسه شما مشاهده می‌کنیم که بیشتر در حوزه مکانیزاسیون زراعت و محصولات باغبانی نقش‌آفرینی می‌کنید؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

 

بله درست است.

 

اقتصاد معاصر: چرا در حوزه‌هایی مانند دام؛ طیور و آبزیان کمتر ورود کرده‌اید؟ 

 

شاید در کشور در این رابطه مطالبه‌گری نداشته‌ایم و بیشتر مطالبه‌گری از جنس زراعت بوده است؛ بنابراین اولویت اول ما هم زراعت بوده است. در ضمن بیشتر همکاران ما تحصیلات خود را در آن زمینه گذرانده‌اند. در حال حاضر تا حدودی وارد حوزه باغی هم شده‌ایم، هرچند که در این رابطه عملکرد ما خیلی خوب نیست. در رابطه با دام، طیور و شیلات نیز تقریبا از زمانی که من آمده‌ام، موسسه در تلاش است که این موضوع را فریاد بزند. ما به سازمان اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم یک بخش پژوهشی مستقل در رابطه با مهندسی دام، طیور و شیلات داشته باشیم تا بتوانیم بیشتر به این موضوعات بپردازیم. چهار نفر از همکاران را در موضوع دام، طیور و شیلات متمرکز کرده‌ایم تا روی این موضوع کار کنند ولی قبول می‌کنم که سرعت ما کم است و اخیرا به آن ورود پیدا کرده‌ایم.

 

امیدوارم که سازمان تات نیز همکاری کند. گمان می‌کنم که بخش پژوهشی می‌تواند به ما کمک کند تا بتوانیم هم نیروی متخصص جذب کنیم و هم بصورت متمرکزتر به مسائل دام، طیور و شیلات ورود پیدا کنیم. دستور کار اصلی ماست ولی قبول دارم که در سال‌های قبل خیلی نتوانسته‌ایم به آن ورود پیدا کنیم.




ارسال نظرات

رکود ادامه‌دار بازار خودرو‌های مونتاژی
چگونه بانک اقتصاد نوین بدون وثیقه، وام ۷۰۰ میلیارد تومانی داد؟
تکمیل ۸۵ درصد از خط سوم انتقال برق میان ارمنستان و ایران
معامله دلاری و یورویی خانه‌های لاکچری منطقه ۱ پایتخت!
فروش دارایی‌های شرکت کوروش کمپانی
مهم‌ترین چالش اقتصادی دولت چیست؟
۷۸ درصد ارزش روز دارایی‌های صندوق بازنشستگی کشوری، بورسی است
پاداش هیات مدیره ۱۲ شرکت نفتی چند میلیارد تومان است؟
تولید بیش از ۱۴۰ میلیون اصله نهال جنگلی
واریز ۴۰ هزار فقره وام بازنشستگان تامین اجتماعی
آغاز مذاکرات برای ایجاد کانال مالی مشترک بین کشورهای اسلامی
تاکید وزیر صمت بر توسعه موافقت‌نامه‌های تجاری و تسهیل تجارت برای تجار
حراج بعدی شمش طلا فردا برگزار می‌شود
اعزام زائران حج عمره از مرز ۶ هزار نفر عبور کرد
صدور فاکتور الکترونیک راهی برای شفافیت بازار میوه
عملکرد ۱۵ بانک در مشارکت نهضت ملی مسکن همچنان صفر است + آمار
رئیس سازمان برنامه و بودجه: آمار متقن و دقیق، متر و تراز برنامه‌ریزی در کشور است
قیمت هرشانه تخم‌مرغ چقدر است؟
تلاش می‌کنیم در لایحه بودجه ۱۴۰۴ منافع سهامداران ‌مدنظر قرار گیرد
روسای بانک مرکزی ایران و ترکیه دیدار کردند
چرا مجامع شرکت‌های سهام عدالت برگزار نشد؟
شفاف‌سازی افزایش قیمت شیر در سامانه کدال
جمع‌آوری و معدوم‌سازی کالاهای غیرمجاز میدان میوه و تره‌بار
قیمت روز گوشی شیائومی ۹ مهر ۱۴۰۳
بنزین تولیدی کشور نیاز به مکمل ندارد
خرید تضمینی گندم بیش از ۱.۵ میلیون تن افزایش یافت
۱۲۰۰ مگاوات ظرفیت جدید تا اوج بار ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد
گرانی مسکن با سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام و سه‌قفله کردن حریم شهرها
آخرین مهلت رفع تعهد ارزی سال ۱۴۰۲ اعلام شد
تردید بورس برای گذر از روز‌های منفی
هشدار وقوع یک سامانه جوی خطرناک در خلیج فارس
اطلاعیه سامانه نیما در خصوص هزینه‌های نقل و انتقالات و کارمزد
۴ درصدی‌ها، برندگان یارانه سوخت هواپیما
ابزار تأمین سالانه 16 همت برای افزایش اتوبوس‌های شهری
۳۴ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد
خرید گاز از مشترکان خانگی به صورت پایلوت در دو استان
پیگیری «نان کامل» در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
برنج‌های وارداتی بعد از پایان فصل برداشت ترخیص می‌شوند
سرنوشت نامعلوم جریمه مالیاتی۲۵۰ هزار میلیاردی بانک‌های متخلف
ناترازی صندوق‌های بازنشستگی در حال بلعیدن رشد اقتصادی کشور
۷۲ هزار خودروی فرسوده از چرخه خارج شد
جزییات توافق با بانک مرکزی برای تامین سرمایه پروژه‌های پتروشیمی
بازار ارز چطور در مواجهه با شوک‌های برون‌زای یک سال گذشته ثابت ماند؟
چقدر درآمد نفتی در ۵ ماهه ۱۴۰۳ وصول شد؟
با شرایط حاضر، دستورالعمل مصوب دولت درحوزه واردات خودروهای کارکرده عملا امکان اجرا ندارد
ضرورت حفظ دست برتر اقتصادی ایران در عراق
جزئیات قیمت عمده فروشی ۶۲ قلم میوه؛ از ۸ تا ۱۵۰ هزار تومان
توضیحات ایمیدرو در خصوص حادثه معدن طبس
آلت‌کوین‌ها پیشتاز بازار خواهند شد؟
آغاز پیش‌فروش ۲ محصول سایپا+ مهلت ثبت‌نام و جزئیات
جزئیات برگزاری حراج سکه مرکز مبادله امروز ۹ مهر ۱۴۰۳
از سبد خوراکی مردم تا ناترازی برق
توانیر: در گاز صرفه جویی کنید تا برق قطع نشود
خط و نشان سازمان بورس برای سرمایه‌گذاری‌های سهام عدالت
محاسبه آب با قیمت آزاد برای صنایعی که از پساب استفاده نکنند
ابطال یک مصوبه وزارت صنعت درباره ممنوعیت واردات خودرو
قیمت روز خودرو های سایپا و ایران خودرو در بازار آزاد دوشنبه ۹ مهر ماه 1403
رشد ۹۴ درصدی ارزش معاملات و فروش برق در بورس
ماجرای پیامک پرداخت وجه برای نهضت ملی مسکن ملی چه بود؟
رسوب ۱۰۰ هزارتن برنج خارجی در گمرکات کشور
«قیمت‌گذاری دستوری» بازار مسکن را کنترل نمی‌کند
وضعیت ترافیک و تردد در جاده های کشور امروز ۹ مهر ماه ۱۴۰۳
هشدار بارندگی برای ۱۸ استان
مردم امیدوار به رفع فیلترینگ باشند؟
کندی روند حدنگاری زمین‌های کشاورزی در روستا‌ها
طرح ویژه مجلس برای تغییر دستمزد کارگران
واردات ۱۱ میلیارد خودرو به ایران در ۱۲ سال گذشته
بررسی لایحه اجازه افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول در کمیسیون اقتصادی
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
تولید ماهانه شیرخشک نوزاد به بیش از ۶.۵ میلیون قوطی رسید
افزایش دمای هوای شهر‌های شمالی از ۹ مهر ماه
اعلام زمان پنجاه و پنجمین حراج شمش طلای مرکز مبادله
کلیات طرح جهش تولید در شهرک های کشاورزی تصویب شد
کم‌کاری مدیریتی در حادثه تلخ معدن طبس مشهود است
تامین منابع مالی پروژه‌های مسکن‌سازی با رونق پیش فروش مسکن
مبادلات تجاری ایران و ترکیه به 3.6 میلیارد دلار رسید
استفاده از فناوری‌های نوین برای ایمنی معادن
۱۳۵۲ میلیارد تومان ضرر روی دست خریداران صندوق‌های طلا
مدت زمان صدور کارت سوخت کوتاه می شود؟
سیگنال مثبت تورم شهریور به بانک مرکزی
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور در بحران ناترازی
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
رشد درآمدهای نفتی کشور باوجود اتفاقات اخیر منطقه
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
تحقق خودکفایی با تولید ۱۵ میلیون تن گندم
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
آیا نفت به قیمت جهانی به پالایشگاه‌ها فروخته می‌شود؟
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
توزیع توکن همستر انجام شد
وزیر نفت: برای حضور در بازار نفت و گاز تاجیکستان آماده‌ایم
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
پیش بینی جدید اوپک از تقاضای نفت در ۲۰۵۰
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
پایداری تولید نفت صادراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب
۹ اقدام برای «تسهیل تجارت» اقتصاد ایران
ضرورت تسریع در ساخت کریدور هند-ایران-ارمنستان
ظرفیت بارگیری نفتکش‌ها در بندر صادراتی ماهشهر افزایش می‌یابد
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
چراغی که به تولید رواست به مسکن حرام است!
تراز سوخت خودرو، قاچاق و هزینه‌های آن
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تردید بورس برای گذر از روز‌های منفی

معاملات امروز بازار سرمایه با کاهش صف‌های فروش و اقبال سهامداران به خرید در نماد‌های مختلف آغاز شد اما تردید آنها به پایان یافتن هیجان در تالار شیشه‌ای موجب شد تا در نهایت شاخص بورس به افت ۶ هزار واحدی رضایت دهد.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ابزار تأمین سالانه 16 همت برای افزایش اتوبوس‌های شهری

متوسط سن ناوگان اتوبوس‌رانی از ۴.۸ سال در سال ۱۳۸۷ به ۱۲ سال در سال ۱۳۹۹ رسیده و تعداد ناوگان فعال اتوبوس در شهر‌های کشور نیز در یک دهه گذشته با کاهش ۵۰ درصدی مواجه شده و از ۲۰ هزار دستگاه به ۱۰ هزار دستگاه کاهش یافته است، شهر‌های کشور در سه سال آینده به ۶ هزار دستگاه و در پنج سال آینده به ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس جدید نیاز دارند.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ناترازی صندوق‌های بازنشستگی در حال بلعیدن رشد اقتصادی کشور

ناکافی بودن درآمدهای صندوق بازنشستگی برای پرداخت مستمری بازنشستگان موجب شده است تقریبا همه درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های این صندوق صرف پرداخت مستمری شده و عملا چیزی برای سرمایه‌گذاری مجدد نباشد ضمن آنکه کاهش رقم تشکیل سرمایه در بلندمدت موجب کندشدن رشد اقتصادی کشور می‌شود.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد

بازار ارز چطور در مواجهه با شوک‌های برون‌زای یک سال گذشته ثابت ماند؟

در یک سال اخیر اقتصاد ایران با شوک‌های سیاسی متعددی مواجه بوده است که می‌توانستند به بی‌ثباتی شدید در بازار ارز منجر شوند؛ با این حال، حفظ ثبات نسبی نرخ ارز و عدم تجربه جهش‌های ارزی در مواجه با طوفان رخداد‌های متعدد، کاهش اثرپذیری بازار ارز نسبت به چنین شوک‌های برون‌زا را نشان می‌دهد.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

آثار بلندمدت عدم تناسب دستمزد‌ها بر سرمایه‌های انسانی

شکل‌گیری سرمایه انسانی، فرآیندی بلندمدت و پرزحمت است و پیچیدگی‌های آن نسبت به سرمایه‌گذاری فیزیکی بسیار بیشتر است.

سهیل فضلی، پژوهشگر روابط بین‌الملل:

کریدور شمال-جنوب؛ برنده رقابت در رویای راه ابریشم جدید 

کریدور شمال-جنوب با توجه به جذابیت‌ها، ویژگی‌ها و دستاورد‌های متعددی که خواهد داشت، می‌تواند برگ برنده‌ای برای کشورمان در برابر کریدور شرق-غرب باشد.

حجت بین‌آبادی، پژوهشگر حوزه بودجه و بانکی

بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم

رعایت چهار اصل ارتقای سرمایه اجتماعی با تاکید بر ارتباط صادقانه با مردم، قاعده‌گرایی و ایفای بدون‌ نقصان تعهدات، انجام اصلاحات مستمر با نگاه بلندمدت و حمایت از محرومان و توانمندسازی جامعه، به‌ عنوان اصول کلی حاکم بر لایحه بودجه در بخشنامه بودجه ۱۴۰۴ ذکر شده‌ است. 

حسن حسن‌خانی، کارشناس اقتصادی

۶ توصیه برای ایجاد ثبات ارزی در شرایط تحریمی

در دولت زمزمه‌هایی برای حذف ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به بهانه «یکسان‌سازی نرخ ارز» به گوش می‌رسد، در حالی که در شرایط تحریم اقتصادی، ابزاری برای اجرای این سیاست وجود ندارد و تعدیل نرخ‌های سیاستی ارز با نرخ غیر رسمی نتیجه‌ای جز افتادن در تسلسل کاهش مستمر ارزش پول ملی در پی نخواهد داشت.

گفت وگو

در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر اعلام شد:

گرانی مسکن با سرپیچی بانک‌ها از پرداخت وام و سه‌قفله کردن حریم شهرها

به گفته یک تحلیل‌گر حوزه مسکن، همکاری‌نکردن بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن، خود عامل تورم است ضمن آنکه اگر وزارت راه در دولت چهاردهم قصد داشته باشد عرضه زمین را متوقف کند و از طرف دیگر کنترل بر تقاضای سوداگرانه زمین و مسکن نداشته باشد، از همین ابتدا وارد یک بازی دو سر باخت شده که چیزی جز تورم و گرانی مسکن به بار نخواهد آورد.

معاون ارزی اسبق بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر» پاسخ داد:

بانک مرکزی چرا در بازار ارز توافقی مداخله کرد؟

سید علی، معاون ارزی سابق بانک مرکزی با تشریح مداخله بانک مرکزی در بازار ارز توافقی، افزایش صادرات نفتی را یکی از مزیت‌های این بازار معرفی کرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

اتفاقات منطقه هیچ خللی در فروش نفت و ذخایر کالای اساسی ایجاد نمی‌کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تأکید بر اینکه از نظر تأمین کالای اساسی، فروش نفت، تأمین نیازهای ارزی و غیره هیچ مشکلی در کشور وجود ندارد، گفت: با توجه به ذخایر کافی ارزی کشور، اتفاقات منطقه هیچ اختلالی در ثبات بازار ایجاد نمی‌کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» تشریح کرد:

۳ گام لازم برای ارتقای کیفیت خودرو داخلی؛ از بازار رقابتی تا ورود فناوری

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه تحقیق و تفحص از خودروساز داخلی لازم است اما قرار نیست با تحقیق و تفحص وضعیت بازار خودرو و یا کیفیت آن بهتر شود، گفت: با ایجاد بازار رقابتی، کاهش تعرفه‌ واردات خودرو و ورود تکنولوژی، صنعت خودروسازی کشور به سمت ارتقای کیفیت و منطقی‌شدن قیمت‌ها گام برمی‌دارد و رضایت مردم در این صنعت افزایش می ‌یابد.